image

Motorový vůz řady 810, Československo

Počátkem 70. let byl vyvinut pro ČSD nový motorový vůz, který měl nahradit doposud používané motorové vozy M 131.1. Konstrukce se ujaly Vagónka Studénka *) a VÚKV Praha. Pro pohonnou jednotku byly vybrány autobusové komponenty - motor LIAZ ML 634 a hydromechanická převodovka Praga 2M70. Nové vozy byly označeny řadou M152.0. Prototypy byly vyrobeny v roce 1974 a sériová výroba byla zahájena roku 1975 a ukončena 1984. Pro ČSD se celkem vyrobilo 678 vozidel, v provozu Českých drah a Železniční společnosti Slovensko jsou tyto vozy dodnes (od roku 1988 označené řadou 810), kde jsou používány pro místní a regionální dopravu. Část vozů byla modernizována a poté přeznačena na řady 809, 811 a 812. Po provedení dílčích změn se tento vůz dodával pod označením Bzmot také do Maďarska. K motorovým vozům byly dodávány také přípojné vozy řady Blm, později přeznačeny na řadu 010.

*) Výroba osobních vozidel byla v rámci privatizace vyčleněna do dnešní ŠKODA VAGONKA a.s.
ProvozovatelČeskoslovenské státní dráhy, ČSD
Termín dodávky1975 - 1984
TypMotorový vůz řady 810 (M152)
Počet vozidel678 ks
Rozchod1435 mm
Maximální rychlost80 km/h
Délka13970 mm
Trakcediesel mechanická
Výkon155 kW
Počet sedadel55
Domů>O společnosti>Reference>Motorový vůz řady 810, Československo